vår / gula gatustreck

jag tänkte ta en promenad idag. solen sken, himlen var blå och trots att gatorna var täckta av grus var i princip all snö borta. det kändes som en frihet. så jag tänkte att med bra musik i öronen och en varm halsduk kunde jag nog riktigt njuta av vårkänslan man fick av att se ut genom fönstret. men det blev inte riktigt så. istället satte jag mig i bilen. den var varm. för första gången sedan jag tog körkort satte jag mig i en solvarm bil. och den luktade sådär som den brukar göra varje sommar. varje sommar när vi åkt till kungens rastplats och grillat korv, och våra sommarsemestrar då vi klivit ur bilen med svettiga ryggar för att den inte har någon ac. den luktade minnen. jag tog på mig solglasögonen och körde iväg. med bruce springsteen som sjöng om hungriga hjärtan och om att dansa i mörkret mådde jag bara så himla bra just då. just då var det vår.

igår kväll kom jag hem. inte lika sent som jag trodde att jag skulle komma hem. vi var chockade över att när vi stannade efter halva vägen klockan sex var det fortfarande inte mörkt ute. våren är på väg. det var dock mörkt när bussen körde in på sundstagymnasiets parkering och vi klev ut för att äntligen andas frisk luft. som tur var fanns det gatulyktor. vi var inte i skogen längre.
jag mindes hur jag på resan dit inte egentligen längtade efter att komma fram till trysil och få ha en underbar vecka. eller självklart gjorde jag det, men just då på bussen längtade jag efter att köra över gränsen. gränsen till ett annat land, gränsen till ett nytt äventyr och gränsen till att bara få skita i allt taskigt i livet. jag satt och tittade ut genom den stora och smutsiga framrutan på bussen med jämna mellanrum, och när jag såg skylten om att gränsen var nära tror jag att jag nog aldrig släppte blicken från rutan. tills jag såg skylten. jag tittade förbi den och vidare in i det andra landet. där var de. de gula gatustrecken. att en sådan liten grej kan få någon att bli så upprymd och lycklig förstår jag inte. men det var som om allting föll på plats då. vi var på väg, och vi var tillsammans, och vi mådde så bra.

Kommentarer
Postat av: d

åh, du är så bra <3

2012-03-05 @ 23:26:46
URL: http://deboranilsson.blogg.se/
Postat av: d

så fint skrivet också.

2012-03-05 @ 23:27:15
URL: http://deboranilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback